Ohm Namah Shivaye - Reisverslag uit Pointe aux Canonniers, Mauritius van Raaghnie Autar - WaarBenJij.nu Ohm Namah Shivaye - Reisverslag uit Pointe aux Canonniers, Mauritius van Raaghnie Autar - WaarBenJij.nu

Ohm Namah Shivaye

Door: raaghnieisweg

Blijf op de hoogte en volg Raaghnie

08 Maart 2011 | Mauritius, Pointe aux Canonniers

Heeeey! Ben ik weer... Ja er is in zo een korte tijd zo onwijs veel gebeurt. Maar voordat ik jullie ga vertellen over mijn studenten- en uitgaansleven, busreizen, stage, etc. ga ik jullie vandaag vertellen over Maha Shivratri. Een feest ter ere van god Shiva. In Nederland is het bij lange na niet zo een gigantische happening als hier op dit eilandje.

Maha Shivratri staat in Nederland elke jaar op de kalender. Dit jaar was dat 3 maart. Hier is het een nationale feestdag. Er gaat alleen heel veel aan vooraf. Ik zal jullie vertellen wat ik ervan heb meegekregen en wat ik begrepen van hoe het gevierd word. Ik weet natuurlijk niet of alles klopt.

Maha Shivratri begint hier al een behoorlijke tijd van te voren (2 weken of zo misschien zelfs meer). Anyways wat ik heb begrepen is dus dat ze al langere tijd Lord shiva proberen te pleasen door te bidden en te offeren. Ze beginnen rond die tijd ook met het maken van een “kaanwar”. Dat is een soort praalwagen met Shiva als thema. Ongeveer een week van te voren beginnen mensen met die kaanwars naar Grand Bassin te gaan. Grand Bassin is een gigantische lake en onwijs heilig. Zoals de Ganga (Ganges) in India heilig is voor de Hindu's, zo is hier in Mauritius de Grand Bassin uberheilig.

De hindu's gaan met hun kaanwar met de bus/auto/of welke vervoersmiddel dan ook naar de Grand Bassin. Vanaf daar beginnen nog meer gebeden en nog meer offers. Het is een onwijze happening die ook via de televisie te volgen is. Alhoewel, op de televisie laten ze elke avond een paar uur de hoogtepunten zien. Anyways als daar de prayers en alles afgerond is vertrekken de “pelgrims” terug naar huis met hun kaanwar. De grote maar is wel dat ze lopend terug gaan. Onderweg wordt er volgens mij wel goed voor ze gezorgd. Ze krijgen veel sweets, water en het één en ander aan eten aangeboden. Verder werden er bepaalde wegen speciaal voor ze afgesloten.

Van dit hele gebeuren heb ik niet zo heel veel meegekregen. Maar op de nationale vrije dag ben ik vroeg in de ochtend vertrokken naar Petit Raffray. Ik was rond een uur of 6 opgestaan om 8 uur op de bus te wachten. En dat was me gelukt, helaas moest ik wel bijna anderhalf uur wachten voordat de bus er eindelijk was. In die tussentijd heb ik een beetje Frans zitten oefenen. Het begrijpen gaat al vrijwel goed, het praten is nogal een struikelblok maar je leert van vallen en opstaan. Dus dat gaat ook nog wel goed komen.

Toen ik het bijna wilde opgeven en terug naar huis gaan, belde ik dada (oom, oudere broer van mijn vader, in dit geval vriend van mijn vader) op. En ja hoor daar kwam die bus dan eindelijk. In de bus zit ik eigenlijk best lekker. Zolang de bus niet stilstaat gaat er een lekkere wind door de bus en zie je nog wat van het land. Maar als de bus stilstaat jah dan is het zweten!

Rond ongeveer 10 uur kwam ik aan in Petit Raffray. Een kleine dorp in Mauritius waarin 98% Hindu is. Had een taxichauffeur me de vorige keer toevallig verteld. Ik had het geluk dat iemand anders al op het knopje had gedrukt, anders was de bus doorgereden. Maar toen de bus dus eigenlijk voor iemand anders stopte besefte ik dat ik eruit moest en ben ik er maar achteraan gehuppeld. Toen ik weer naar dada belde waren ze gelukkig al onderweg om mij op te halen. Dada en de jongste zoon waren op de fiets en hun dochter was lopend. Mijn tas handigde over aan dada en zelf ging ik met Sonam lopen. Sonam had ik nog niet eerder ontmoet. De weekend dat ik er voor het eerst was, was zij bij de Grand Bassin. En zij heeft die pelgrimstocht gemaakt.

Toen ik bij hun thuis was aangekomen heb ik even wat gedronken en zijn Sonam en ik er weer vandoor gegaan. Ze gingen met een groepje shivlings (sorry geen vertaling voor) maken. De groep was ook naar Grand Bassin geweest en had ook de pelgrimstocht gemaakt. De Shivlings werden niet alleen van klei gemaakt, maar er moest ook water van de Grand Bassin in, saffraan, melk en nog een paar dingen. De mooiste heeft uren geduurd voordat het klaar was, maar dat was dan wel de mooiste. Verder waren ze bezig met blaadjes selecteren en voorbereidingen voor de avond aan het plegen. Na een tijdje ging ik weer richting huis om even te slapen. Ik wilde er het liefst de hele avond bij zijn dus kon ik al mijn rust dus gebruiken.

Na een paar uur geslapen te hebben werd ik wakker en heb ik me snel opgefrist. Helaas had ik geen indiase kleding bij me, dus werd me aangeraden om jeans aan te doen (tegen de muskieten). Dus zat ik daar. Nog nooit heb ik zoveel mensen gegroet met “ohm namah shivaye.”

Er waren in totaal 4 shivlings gemaakt en er zouden dus 4 dezelfde pooja's gebeuren. De eerste pooja duurde ongeveer 2,5 uur. De tweede duurde al 2 uur toen hun guru kwam en het lukte hem om de tweede pooja nog 2 uur uit te rekken. Daarna vond ik het wel weer genoeg en ben ik terug naar huis gegaan met de jongste zoon van dada.

Toen ik de volgende ochtend wakker werd kwamen barki maai en Sonam thuis. Zij waren de hele avond gebleven voor de overige pooja's. Eenmaal thuisgekomen zouden ze rusten en in de avond weer naar Grand Bassin gaan. In de avond zouden ze de shivlings in het water doen. En de gebeden en offers afronden. Shivratri was dan officieel afgelopen. Helaas moest ik weer gewoon aan het werk.

  • 08 Maart 2011 - 22:19

    Eshna:

    Weer iets nieuws geleerd!
    Lijkt me leuk om een keer mee te maken, maar dat die pooja´s zo lang duren:|
    Schrijf snel weer, over alle happeningen!

  • 09 Maart 2011 - 14:22

    Nijntje:

    :)Wel een mooie ervaring om mee te maken joh

    Volgend jaar mag je mij leren shivlings te maken:P

  • 09 Maart 2011 - 17:40

    Chandenie:

    damn!
    allemaal gelovig :O
    jij moet ook gelovig worden (A)
    dan mag jij me kinderen opvoeden :D

    MI WANG SEE PICTURES!!!

  • 09 Maart 2011 - 22:22

    Narin Sital:

    Ik vind je reisverslag heel goed. Je hebt onwijs alles goed weergegeven
    over Maha Shivratri. Het beste verder
    met je studie.

    Groet, Narin Mama

  • 10 Maart 2011 - 06:31

    Nanie En Opa:

    fijn te horen dat het jou goed gaat.Raagh je begint serieus te worden. voor de verandering regent het hier. kusjes nanie

  • 10 Maart 2011 - 18:59

    Dinesh:

    Heey fijne blog(Y). Leuk dat je Maha Shivratri ook daar kunt vieren

    trouwens: nog niks gelezen over je werkz:P

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mauritius, Pointe aux Canonniers

Stage in Mauritius

Recente Reisverslagen:

11 Juli 2011

Awesome weekend!!

08 Juli 2011

2 wedding and a...

20 Mei 2011

Wat spook jij daar allemaal uit?

20 April 2011

Goed nieuws!

15 April 2011

Roomies
Raaghnie

Actief sinds 04 Feb. 2011
Verslag gelezen: 310
Totaal aantal bezoekers 32131

Voorgaande reizen:

23 Februari 2011 - 28 Juli 2011

Stage in Mauritius

Landen bezocht: